Μεγάλη, αρνητική βεβαίως, δημοσιότητα έλαβε η κατάργηση, από 16/3 του δικαιώματος ιδιωτών γιατρών να γράφουν φάρμακα σε ανασφάλιστους ασθενείς οι οποίοι πλέον θα πρέπει να απευθύνονται μόνο σε δημόσιες δομές. Έτσι από τη μία όλοι οι ανασφάλιστοι πολίτες, μακροχρόνια άνεργοι, υπερήλικες και γενικά ευάλωτες ομάδες είτε θα ταλαιπωρούνται χωρίς όρια, ψάχνοντας ραντεβού στα ιατρεία, επιβαρύνοντας ακόμα περισσότερο τα νοσοκομεία του ΕΣΥ, είτε, όσοι μπορούν, θα αναγκαστούν να πληρώσουν από την τσέπη τους (προφανώς αυτός είναι και ο στόχος). Η αμέσως επόμενη επιλογή είναι να διακόψουν ή να αναβάλουν την αγωγή και τη θεραπεία τους, όπως ήδη συμβαίνει σε χιλιάδες περιπτώσεις καθώς προθεσμίες χάνονται και ραντεβού κλείνονται μετά από μήνες.
Η κυβέρνηση έρχεται να υλοποιήσει τις προεκλογικές της δεσμεύσεις για το «νέο ΕΣΥ» και τα σχέδια κατεδάφισης που καθυστέρησαν. Ποιοι είναι οι κεντρικοί άξονες του «νέου ΕΣΥ» ;
1.Κατάργηση της αποκλειστικής απασχόλησης των γιατρών του ΕΣΥ στα νοσοκομεία
Τι μας λένε; Ανάγκη κινήτρων για παραμονή στη χώρα, ευκαιριών για αύξηση του ιατρικού εισοδήματος, δυνατότητα των γιατρών του ΕΣΥ για παράλληλη εργασία στον ιδιωτικό τομέα.
Ποια είναι η αλήθεια; Ακόμα περισσότερες ταχύτητες γιατρών, ελάχιστοι διευθυντές ΕΣΥ θα έχουν τη δυνατότητα να χειρουργούν πχ σε ιδιωτικά θεραπευτήρια ή να ανοίγουν ανταγωνιστικά στους ιδιώτες ιατρεία. Ανοίγει τον ασκό του Αιόλου, για την άρση της μονιμότητας των γιατρών του ΕΣΥ. Θα δημιουργηθεί μια ανταγωνιστική ζούγκλα για αύξηση της πελατείας, με βασικό αποδέκτη τους ασθενείς που θα κληθούν να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη και θα πρέπει να περάσουν από το ιδιωτικό ιατρείο για να νοσηλευτούν ή να χειρουργηθούν. Αν έψαχναν πραγματικά κίνητρα για την παραμονή στη χώρα και την «αύξηση του εισοδήματος», τότε όφειλαν να προκηρύξουν άμεσα τις χιλιάδες κενές μόνιμες θέσεις, να επαναφέρουν τους μισθούς στα επίπεδα προ Μνημονίων και να εντάξουν στα ΒΑΕ τους γιατρούς, ταυτόχρονα με την κατάργηση των προκλητικών προνομίων πανεπιστημιακών και στρατιωτικών γιατρών. ΕΣΥ χωρίς γιατρούς πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης σε αυτό, χωρίς αξιοπρεπείς μισθούς δεν είναι ΕΣΥ.
2.Θέσπιση απογευματινών χειρουργείων και χειρουργείων σε ιδιωτικά θεραπευτήρια από γιατρούς του ΕΣΥ
Τι μας λένε; Μεγάλες λίστες αναμονής, δυνατότητα αύξησης των ιδίων εσόδων από τα νοσοκομεία, αξιοποίηση του ιδιωτικού τομέα.
Ποια είναι η αλήθεια; Ο ασθενής θα κληθεί να βάλει το χέρι ακόμα πιο βαθιά στην τσέπη, μιας και τα απογευματινά δεν καλύπτονται από κανένα ασφαλιστικό ταμείο, θα ζημιωθούν τα ασφαλιστικά ταμεία για τη χρήση των ιδιωτικών υποδομών, οι επιπτώσεις της απογευματινής λειτουργίας των νοσοκομείων εις βάρος του πρωινού ωραρίου θα είναι μεγάλες, όπου οι ασθενείς μιας και δεν πληρώνουν, αντιμετωπίζονται διαφορετικά. Άλλωστε έχουμε πικρή εμπειρία είκοσι χρόνια τώρα που θεσμοθετήθηκαν τα απογευματινά ιατρεία. Αν η κυβέρνηση έψαχνε πραγματικές λύσεις στις τεράστιες αναμονές, θα έδινε κίνητρα για προσλήψεις μόνιμων αναισθησιολόγων, θα στελέχωνε τα χειρουργία, θα αναβάθμιζε την υλικοτεχνική τους υποδομή, δεν θα απαγόρευε με δικές της αποφάσεις την πλήρη λειτουργία τους μέσα στην πανδημία.
3.Μονιμοποίηση του καθεστώτος συμβάσεων ιδιωτών γιατρών στο ΕΣΥ
Τι μας λένε; Αξιοποίηση όλων των δυνάμεων του ιδιωτικού, αντιμετώπιση της έλλειψης προσωπικού και υπηρεσιών στο ΕΣΥ
Ποια είναι η αλήθεια; Μέσα στην πανδημία, παγιώθηκε η προκλητική για τους γιατρούς του ΕΣΥ, σύμβαση έργου ιδιωτών (ακόμα και άσχετων με την πανδημία ειδικοτήτων) για κάλυψη εφημεριών, εμβολιασμού και πρωινού τακτικού ωραρίου, με αποζημιώσεις και προνόμια μεγαλύτερα ακόμα και από τους Διευθυντές ΕΣΥ. Με παράλληλη λειτουργία των ιδιωτικών τους ιατρείων, σε ελάχιστες περιπτώσεις βοήθησαν ουσιαστικά. Κυρίως χρησιμοποίησαν το ΕΣΥ για αύξηση της πελατείας τους, με τεράστια επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού. Αν ήθελε πραγματικά να καλύψει τα κενά λόγω υποστελέχωσης, γιατί δεν προκηρύσσει μαζικά τις κενές μόνιμες θέσεις, δίνοντας και στους ιδιώτες που το επιθυμούν τη δυνατότητα να δουλέψουν μόνιμα στο ΕΣΥ, αφήνοντας το ιατρείο τους;
4.Νέος «υγειονομικός χάρτης» με κλεισίματα και συγχωνεύσεις Κ.Υ-Νοσοκομείων
Τι μας λένε; «Ανασύνταξη δυνάμεων» και «ειδικός ρόλος κάθε δομής σε ένα σύγχρονο χάρτη που δεν θα εξυπηρετεί τοπικά πολιτικά συμφέροντα» (Πλεύρης).
Ποια είναι η αλήθεια; Αντί να ανακοινώσουν λουκέτα, θα τα βαφτίσουν «αλλαγή ρόλου κάθε δομής», , υποβαθμίζοντας ουσιαστικά τα νοσοκομεία σε Κέντρα Υγείας. Σκοπός τους είναι η περαιτέρω συρρίκνωση του ΕΣΥ, με πρόφαση τον ρεαλισμό προβληματικών καταστάσεων που οι ίδιοι δημιούργησαν εδώ και δεκαετίες. Το ότι τα επαρχιακά νοσοκομεία και Κ.Υ έφτασαν να υπολειτουργούν λόγω εγκατάλειψης και να απαξιώνονται στα μάτια των τοπικών κοινωνιών είναι επίσης δικό τους επίτευγμα. Αν δεν υπήρχαν αυτά τα νοσοκομεία, έστω με ελλείψεις, οι εκατοντάδες ασθενείς που νοσηλεύτηκαν σε αυτά θα επιβάρυναν ακόμα περισσότερο τα κεντρικά νοσοκομεία, η θνητότητα θα εκτινασσόταν σε δυσθεώρητα ποσοστά. Γιατί δεν ξεκινά η συζήτηση από το πόσες νοσοκομειακές κλίνες ανά 100.000 κατοίκους έχει η Ελλάδα σε σύγκριση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο ή έστω από το συμπέρασμα της μελέτης Τσιόδρα- Λύτρα για την ανισότητα επαρχίας -Αθήνας στην περίθαλψη;
5.Μετατροπή Νοσοκομείων από ΝΠΔΔ σε ΝΠΙΔ, γενίκευση εφαρμογής ΣΔΙΤ
Τι μας λένε; «Μην σοκάρεστε, σε ένα δημόσιο αγαθό έχουν ενεργό ρόλο οι ιδιωτικές δομές (Πλεύρης). «Το σύστημα υγείας πρέπει να βρει νέους τρόπους συνεργασίας με τον ιδιωτικό τομέα, δεν είναι υποχρεωτικό να είναι μόνο κρατικό, αλλά ποιοτικό» (Μητσοτάκης)
Ποια είναι η αλήθεια; Επαναφέρουν ξαναζεσταμένο το πιάτο των ΣΔΙΤ και τη μετατροπή των νοσοκομείων σε ΝΠΙΔ, τη στιγμή που κατά την διάρκεια της πανδημίας αναδείχτηκε με τον πιο ξεδιάντροπο τρόπο ο παρασιτικός χαρακτήρας του μεγάλου ιδιωτικού τομέα, ο οποίος έμεινε αμόλυντος από τον ιό, με τις πλάτες του κράτους, εις βάρος του ΕΣΥ και της κοινωνίας. Το ΕΣΥ, βγαίνοντας διαλυμένο από τη Μνημονιακή δεκαετία, με σωρευτική μείωση 50% των κρατικών δαπανών και 30.000 κενές οργανικές θέσεις, έσωσε ό, τι μπορούσε να σωθεί, ενώ ο ιδιωτικός τομέας έσωσε εαυτόν και τα κέρδη του, λιποτακτώντας κυριολεκτικά από την μεγαλύτερη υγειονομική κρίση μετά τον πόλεμο. Ο ιδιωτικός τομέας ανταμείφθηκε με πακτωλούς κρατικού χρήματος, με έτοιμη πελατεία από το μονοθεματικό ΕΣΥ. Το ΕΣΥ με μείωση του προσωπικού και των κρατικών δαπανών για δύο συνεχόμενες χρονιές, κατά 570 και 280 εκ.
6.Συρρίκνωση και περαιτέρω ιδιωτικοποίηση της Πρωτοβάθμιας Υγείας
Τι μας λένε; Ανάγκη όλοι οι πολίτες να έχουν οικογενειακό γιατρό. Αν οι δημόσιες δομές δεν έχουν κάποιες υπηρεσίες, τότε να γίνουν ΣΔΙΤ
Ποια είναι η αλήθεια; Τα ΣΔΙΤ δεν έχουν σα στόχο την κάλυψη υγειονομικών αναγκών, αλλά την κερδοσκοπία εις βάρος των ασφαλιστικών ταμείων και των ίδιων των πολιτών, προς όφελος κυρίως των μεγάλων διαγνωστικών αλυσίδων. Άλλωστε ο ουσιαστικός αποκλεισμός των ανασφάλιστων από την πρόσβαση σε στοιχειώδη ιατρική παρακολούθηση κινείται σ’ αυτή την κατεύθυνση. Η πανδημία ανέδειξε την ανάγκη ισχυρού δημόσιου συστήματος Πρωτοβάθμιας Πρόληψης και Περίθαλψης. Το ρόλο του οικογενειακού γιατρού και της καθολικής κάλυψης του πληθυσμού μπορεί να παίξει μόνο ένα δημόσιο σύστημα Πρωτοβάθμιας, πλήρως στελεχωμένο και όχι οι συμβάσεις ιδιωτών με τον ΕΟΠΥΥ με στόχο το gatekeeping. Ο ρόλος της ΠΦΥ δεν είναι το gatekeeping αλλά η ουσιαστική παρέμβαση στην κοινότητα και στην εκπαίδευση του πολίτη στη διατήρηση της υγείας του. Οι μνημονιακές αλχημείες του ΣΥΡΙΖΑ που αντί για ομάδες υγείας έφτιαξαν ΤΟΜΥ συμβασιούχων, υποστελεχωμένες για να φαίνονται πολλές, χωρίς ουσιαστικό σχέδιο και διασύνδεση με την αναβάθμιση των υπαρχουσών δομών, δίνουν τώρα τη σκυτάλη στην πλήρη εγκατάλειψη μέχρι να τελειώσει το ΕΣΠΑ.
Αυτά λοιπόν, τα νέα του "νέου" ΕΣΥ και είναι ξεκάθαρο πως μόνο ενωτικός και ανυποχώρητος αγώνας των υγειονομικών και όλου του λαού για την υπεράσπιση και αναβάθμιση της πλήρους και δωρεάν υγείας μπορεί να βάλει φραγμό σ' αυτά τα σχέδια.
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.